Helsingborgs färjehistoria 

                                    

                                       Tågfärjan Kronprinsessan Louise 1890-tal.

                                 

Första tågfärjeförbindelsen med utlandet i Helsingborg

   Ytterligare en viktig milstolpe var järnvägens ankomst som innebar att Norra Hamnen byggdes. Hamnen invigdes av Oscar II 1891 och det första järnvägsfärjeläget byggdes. Vågbrytaren har förlängts med 100 meter och hamnbassängen gjorts betydligt djupare så att de verkligt stora fartygen kunde anlöpa hamnen. Helsingborg hade nu sitt första färjeläge, och turerna gick hela sju gånger om dagen. Järnvägsspåren var dragna direkt ut på den norra vågbrytaren. Den första svenska tågfärjeförbindelsen med utlandet inleddes den 10 mars 1892 då den danska hjulångaren ”Kronprinsessan Louise” började trafikera leden Helsingborg – Helsingör.

   En snabb industrialisering karaktäriserade Helsingborg under slutet av 1800-talet och 1912 låg produktiviteten i   Helsingborgsindustrierna långt över den i övriga landet. Kraven på Hamnen ökade och medförde en kontinuerlig förbättring och förnyelse.

   1912 fick hamndirektionen i uppdrag att utarbeta ett förslag till en ny hamn. Första världskriget kom dock emellan och den nya Oceanhamnen blev inte färdig förrän 1923.

Läs mer

Betula 1950-tal.jpg

Namn: M/F Betula

 Linjen: Helsingborg-Helsingör Tidig bild.

 Se mer info vid nästa bild. 

 

Betula Ga red.jpg

Namn: M/F Betula I

 Linjen: Helsingborg-Helsingör 1955-1969

 Senast kända uppgift:  Ombyggd till Pråm

och styrhytten utgör klubbhus hos Råå Båtklubb

Carola0001[1].jpg

Namn: M/F Carola

Sjösatt: 11 november 1963

Levererad: 26 april 1964

Varv: Öresundsvarvet, Landskrona

Land: Sverige   

Varvsnummer: 194

Dimension: 65,30 x 16,49 x 3,21 m

Pass.antal: 700   Bilar: 65

Senast kända uppgift: November 2004 såld till okänt rederi, Buenos Aires, Argentina.       

2006. Ombyggd till Casinofartyg med verksamhet i Buenos Aires . 

 

Regula0001[1].jpg

Namn: M/F Regula

Sjösatt:1 februari 1971

Levererad: 7 april1971

Varv: Byggd 1971 av Jos L Meyer, Papenburg Ems,

Land: Tyskland   

Varvsnummer: 563

Dimension: 71,00  x 16,30 x 4,00 m

Pass.antal: 900

Senast kända uppgift: .Såld 1997 till SAAREMA LAEVAKOMPANII, Estland. 

 

Betula_II JL.jpg

Namn: M/F Betula II.

Sjösatt:1 januarii 1968

Levererad: 24 april 1968

Varv: Byggd J L Meyer, BRD

Land: Tyskland 

Varvsnummer:

Dimension: 71,40  x 16,30 x 4,00 m

Pass.antal: 800

Senast kända uppgift: 2013-01-22 Är i trafik vid Elfenbenskusten

URSULA STÖ.jpg

Namn: M/F Ursula

Sjösatt:1 november 1972

Levererad: 12 mars 1973

Varv: Byggd 1973 av Jos L Meyer, Papenburg Ems,

Land: Tyskland   

Varvsnummer: 569

Dimension: 71,00  x 16,74 x 4,00 m

Pass.antal: 900

Senast kända uppgift: 21 oktober 2005 Gick på grund utanför

Chinchorro Bank på resa mot Belize.

14 december 2005 Avförd ur Lloyds register på ägarnas begäran.

20 maj 2010  Drogs fartyget loss från revet.

Primula red.jpg

Namn: M/F Primula

Sjösatt: 21 maj1960

Levererad: 1 maj 1960

Varv: Finnboda varv, Nacka

Land: Sverige   

Varvsnummer: 373

Dimension: 48,00  x 15,36 x 3,50 m

Pass.antal: 7oo

Senast kända uppgift: 20 juli 2004 Avgick Monrovia mot Apapa, Lagos.

Därefter belagd med kvarstad i Monrovia efter att ha använts för flyktingsmuggling

 

M.s Mercandia VIII + IV - HH Ferries - Helsingborg.jpg

Namn: M/S Mercandia VIII o IV.

 

Senast kända uppgift: ?

 

Sveaborg.jpg

Namn: M/F Sveaborg

Sjösatt: 15 december 1965

Levererad: 22 juni 1966

Varv: Oy Wärtsilä Ab, Helsingfors

Land:  Finland                                          

Varvsnummer: 380

Dimension: 134,40  x 19,90 x 5,70 m

Pass.antal:

Senast kända uppgift: 18 maj 2004. Ankom Alang, Indien för upphuggning

Svea_Drott A 4.jpg

Namn: M/F Svea Drott

Sjösatt: 20 januari 1966

Levererad: 8 juni 1966

Varv: Öresundsvarvet, Landskrona

Land: Sverige                                          

Varvsnummer: 202

Dimension: 90,00  x 17,71 x 5,05 m

Pass.antal: 900

Senast kända uppgift: 2001. Registrerad för Moby Lines S.r.l., Neapel, Italien

Svea Star red.jpg

 Svea Star

ÖF Betula vid Kronborgs slott.jpg

M/F Betula II vid Kronborgs slott.

Svea_Star_i_Kvllsbelysning red.jpg

Svea Star i kvällsbelysning

M.S Aurora.jpg

 Aurora

HBG_Kvick.jpg

Färjan Kvick

M.F Tycho Brahe.png

Tycho Brahe

Scandlines.jpg
PENDULA0003.jpg

 

Namn: M/F Pendula

Sjösatt: Maj 1951

Levererad: 1951

Varv: Hammarbyverken, Stockholm

Land:  Sverige                                          

Varvsnummer: 31

Dimension: 26,12  x 5,28 x 1,91 m

Pass.antal:

Senast kända uppgift: 2 december 1994 klockan 00,15

sjunker på 50 meters djup söder om Landsort.

Färjan Kvick färg vid Parapeten.jpg

Namn: Färjan Kvick

 

Senast kända uppgift: ?

HBG Besättning KVICK.jpg

Besättning på färjan Kvick.